پزشکان می توانند از داده های بیماران برای پیش بینی امید به زندگی در بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت استفاده کنند

19ژوئن 2020 - یک مطالعه ی جدید نشان می دهد که پزشکان می توانند از داده های هر بیمار، مانند سابقه بیماریهایی که همزمان فرد به آنها مبتلا بوده است و سابقه ی داروهایی که مصرف کرده است، برای پیش بینی امید به زندگی 5 و 10 ساله ی سالمندان مبتلا به دیابت استفاده کنند.

محققان می گویند: توانایی انجام چنین پیش بینی هایی ممکن است به پزشکان و بیماران کمک کند تا اهداف درمانی را برای هر بیمار بطور شخصی تعیین کنند و متعاقب آن خطرات و مزایای درمان را برای هر بیمار متعادل نمایند.

نتایج به دست آمده از این مطالعه در 19 ژوئن در مجله Diabetes Care منتشر شده است.

دکترکوین گریفیت و پاول کنلین از سیستم بهداشت و درمان بوستونVA ، رهبری این تحقیق را بعهده داشتند، این محققان با آگاهی از اینكه دستورالعملهای بالینی در جامعه ی فدرال و متخصصان توصیه می كنند كه اهداف درمانی برای بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت باید بصورت فردی تدوین شود، این مطالعه را آغاز كردند.

عوامل اصلی تأثیرگذار بر اهداف درمان دیابت شامل شرایط سلامت است که همزمان رخ می دهند(مانند بیماری روانی شدید یا سرطان)، عوارض دیابت مانند بیماری مزمن کلیوی و نارسایی قلبی، بیماری های هم آیند و امید به زندگی است.

برای مثال پدیدار شدن فواید حاصل از پایین نگه داشتن قند خون می تواند چندین سال به طول بیانجامد. برای برخی از بزرگسالان مسن که امید به زندگی محدودی دارند، ممکن است بار چنین درمانی برای پایین نگه داشتن قند خون ارزش مزایای آن را نداشته باشد.

دکتر کوین گریفیت گفت: اما این دستورالعملها به پزشكان راهنمایی نمی كنند كه چگونه تصمیم بگیرند افراد را بر اساس میزان امید به زندگی طبقه بندی کنند. بعلاوه، پزشكان در پیش بینی امید به زندگی اغلب نادرست عمل می کنند، مطالعات پیشین نشان داده اند كه پزشکان امید به زندگی را بیش از حد و یا کمتر از مقدار واقعی ارزیابی می كنند. ما با بررسی نمونه ی بزرگی از جانبازان مسن مبتلا به دیابت، مدل هایی با قابلیت پیش بینی بالا را برای مرگ و میر در آینده ابداع کردیم.

دکتر کنلین اضافه کرد: هدف ما استفاده از بهترین اطلاعات موجود برای تصمیم گیری مشترک بیمار و پزشک در مورد اهداف کنترل قند خون بود. البته پزشکان و بیماران می توانند از قضاوت خودشان برای تصمیم گیری استفاده کنند.

محققان داده های پرونده الکترونیکی سلامت بیش از 275،000 جانباز مبتلا به دیابت را که حداقل 65 سال سن داشتند، بررسی کردند.آنها با استفاده از تکنیک های مدل سازی پیش بینی کننده، 37 عامل پیش بینی کننده که قبلاً ارتباط آنها با مرگ و میر در بزرگسالان مسن مبتلا به دیابت کشف شده بود، یا دانشمندان به آن ها مشکوک بودند، را شناسایی کردند: متغیرهای جمعیت شناختی (سن ، جنس ، وضعیت تأهل)، نسخه های انسولین یا سولفونیل اوره( یک کلاس از داروهای دیابت)؛ و نشانگرهای زیستی مانند هموگلوبینA1c ، فشار خون، شاخص توده بدنی و میزان کلسترول و تری گلیسیریدها(نوعی از چربی موجود در خون).این 37عامل پیش بینی کننده همچنین شامل: سابقه ی بستری و درمان سرپایی و بیش از 20 عمل پزشکی و اختلالات بهداشتی همزمان، بودند.

نتایج حاصله، بیماران را در سه بازه زمانی برای مرگ مورد انتظار قرار داد: در طی پنج سال ، 5 تا 10 سال و بیش از 10 سال.

مدلهای پیش بینی نهایی مرگ و میر 5  و 10 ساله، اعتبار پیش بینی بالایی داشتند و اهمیت چندین ویژگی فردی و شرایط خاص را که ممکن است پزشکان و بیماران را از میزان امید به زندگی آگاه سازد، بتصویر کشیدند.

دکتر گریفیت اظهار داشت: ما نمی گوییم كه هر یك از این عوامل خطر، منجر به كاهش امید به زندگی می شوند، اما هر چه عوامل خطر بیشتری در افراد وجود داشته باشد، با گذشت زمان خطر مرگ و میر بیشتر می شود.

محققان پیشنهاد کردند که این نتایج می تواند به پزشکان برای تصمیم گیری در مورد تعیین محدوده ی هدف برای هموگلوبینA1c کمک کند تا مزایا و خطرات درمان را متعادل کند.

این مطالعه محدودیتهای مهمی داشت. از آنجایی که این تجزیه و تحلیل بر روی یک گروه کوهورت از جانبازان و افراد مسن انجام شده است، ممکن است که این نتایج برای سایر افراد قابل تعمیم نباشد. با این حال، این مدل های پیش بینی توسط سایر سیستم های مراقبت های بهداشتی که دارای سوابق مراقبت الکترونیکی مشابه ای هستند، قابل ارزیابی است.

همچنین ممكن است تغییرات اخیر در رویكردی که برای افراد مسن دیابتی تدوین شده است که بر كنترل قند خون كمتر سختگیرانه تاکید دارد و همچنین پیشرفت های درمانی به ویژه برای نارسایی احتقانی قلب و بیماری های مزمن كلیوی، بر نتایج این مدل تأثیر گذارد.

دکتر Conlin، اظهار امیدواری کرد که در آینده از مدلهای پیش بینی در نقطه مراقبت استفاده شود تا به پزشکان و بیماران برای تعیین اهداف درمان دیابت کمک کنند. با این حال، وی خاطرنشان کرد که یافته های این مطالعه هم اکنون برای پزشکان قابل استفاده است.

دکتر Conlin، گفت: نتایج ما چندین بیماری شایع را شناسایی کرده است که به راحتی بطور بالینی قابل شناسایی هستند و به پزشکان در تصمیم گیری مشترک با بیماران کمک می کنند. این یک توصیه اصلی در دستورالعمل هایVA/DoD Diabetes  است.

منبع:

https://www.news-medical.net/news/20200619/Clinicians-can-use-patient-data-to-predict-life-expectancy-for-older-adults-with-diabetes.aspx